top of page

Sådan holder du en succesfuld Takeover

At afholde en Takeover, er en af de letteste og mest effektive, organiske måder at nå ud til nye målgrupper på. Og det bedste af det hele? Det er en ren win-win for både brand og influent.



Hvis du har overvejet at afholde en Takeover, men ikke er sikker på hvordan du skal bærer dig ad eller bare leder efter inspiration til at forbedre dine Takeovers, så har vi samlet alt hvad du skal vide i denne artikel.


Hvad er en Story Takeover?

En Takeover indebærer som regel at en person midlertidigt "overtager" din profil, for at give dine følgere et nyt perspektiv på din virksomhed eller produkter. Som virksomhed kan du indgå et samarbejde med en influent eller kunde og lade dem styre dine stories på Instagram og/eller Facebook. Et alternativ er at du/din virksomhed overtager en andens profil, hvilket kan åbne op for at dit brand bliver eksponeret for en hel ny målgruppe.

Uanset om du overdrager nøglerne til din egen profil eller tager styringen på en andens, så er Takeovers en stensikker vej til at vækste antallet af dine følgere, styrke dit community og (sidst men ikke mindst) drive en masse salg!


Hvorfor fungerer Takeovers?

Lad os forestille os at en influent overtager din profil for en dag og deler en masse godt indhold, som er på linie med dit brand og budskab. Dét kan være en stærk måde at skabe opmærksomhed omkring dit brand og produkter, på en autentisk og engagerende måde, da det kommer fra en anden end dig selv.

Takeovers kan også gavne influenter.


På sammen måde, et brand kan nå nye målgrupper ved et takeover, gælder det også det anden vej for influenten - samtdigt med de bliver anerkendt som værende eksperter inden for et givent område.


Et eksempel, som jeg har taget med fra vores eget arbejde, er et takeover mellem Fitness World og influenten Mette Lyngholm. I dette tilfælde giver Mette en række tips/tricks til træning, under Fitness Worlds hashtag #FWHacks:


Dette giver Fitness World en ny og personlig stemme i deres kommunikation, imens de viser seerne hvordan de holder de sunde vaner kørende, i en ellers travl hverdag.

Derudover, behøver en takeover ikke kun foregå mellem brand og influent. To brands (eller to influenter, for den sags skyld) kan også sagtens drage nytte i at dele deres kanaler med hinanden. Det kunne eks. være en leverandør til din webshop, der overtog din kanal for at fortælle om deres nyeste produkt(er) og ligeledes din webshop der overtog deres kanal, for at inspirerer til hvordan produkterne kan bruges.


Sådan holder du en Takeover

Hvis du føler dig klar til at nå nye målgrupper og bygge brand-loyalitet, så er Takeovers ikke et dårlig sted at begynde. Så for at hjælpe dig igang får du her vores egen tilgang til hvordan man holder en successfuld Takeover:

1: Definer dine mål

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse at det er vigtigt at sætte nogle klare mål, inden du begiver dig ud i en Takeover. Intet desto mindre, kan klare definerede mål hjælpe og guide dig i dine kommende beslutninger omkring hvem du skal samarbejde med, hvilken type indhold det skal være og meget mere.

Er dit mål eksempelvis at drive salg, så kunne én idé være at inkluderer en rabatkode i indholdet, for at skabe opmærksomhed omkring et givent tilbud. Er dit mål at drive trafik til din content hub, som vi så det i ovenstående eksempel med Fitness World, så ville det give mening at opfordre folk til at swipe op for at læse mere.


At have en nogle veldefinerede mål, vil altså give dig noget klarhed omkring hvilken type kampagne du bør fokuserer på, samt hjælpe dig i den kreative proces.

2: Sæt en dag

Ved at sætte en dag for din Takeover, hjælper du ikke blot dig selv i planlægningen, men alle involveret i processen. På den måde arbejder begge parter mod det samme mål.


Ideelt burde denne dag sættes mindst en måned før selve Takeoveren finder sted, for at give tid til planlægning, forhandlinger, content creation, redigering/postproduktion og opsætning af eventuel promovering.



3: Lav en liste over (de rigtige) partnere.

Når du planlægger at have en Takeover, er det afgørende at du vælger den rigtige partner at gøre det med. Som tidligere nævnt, så er klare mål en god måde at finde frem til hvem du burde samarbejde med, men det er også vigtigt at vælge en stærk kommunikatør/storyteller, der i forvejen deler godt indhold på deres egen kanal(er).


At vælge den rette influent til din Takeover er en fantastisk måde til at få noget eksponering for dit brand, tappe ind i deres publikum, samt få en "blåstempling" af én i communitiet, andre ser op til.


På din liste kan de bl.a. også noterer dig; antal følgere, engagement rate (engagement per post / antal følgere), hvorvidt de tidligere har samarbejdet med andre brands, hvilken særlig viden de har, samt hvilken type indhold de deler på deres egen stories.



4: Pitch til dine udvalgte partnere

Når du har styr på din liste over potentielle samarbejdspartnere til din Takeover, kan du begynde at tage kontakt til dem.


Introducer dit brand, Takeover koncept, samt hvorfor du mener at et samarbejde vil gavne jer begge - sidstnævnte er meget vigtig(!)


Hvis du gerne vil skabe stærkt organisk indhold, som skaber værdi for både jer og jeres følgere, så er det vigtigt at der tænkes kreativt, når det kommer til selve Takeover konceptet.

Produktanmeldelser, "følg min dag"-vlogs, tips/tricks og Q&As er alle populære Takeover koncepter - men de er også bare set utallige gange før.


Overvej hvordan dit brand og Takeover-partner kan lave noget sammen, som ikke er set før, men samtidigt holder sig i jeres eget indholdsunivers.



5: Lav guidelines til din Takeover-partner

De bedste takeovers bliver som regel lavet, når takeover-partneren har frie tøjler til at dele deres personlighed og kreativitet på din kanal.


Når det så er sagt, så er det vigtig at sikre sig at i er på samme side, i forhold til hvad målet/budskabet bør være.


At få sine forventninger formidlet på skrift, er en af de bedste måder at undgå misforståelser på, så begge parter på den måde undgår at blive skuffede med resultatet.


Det behøver ikke være super besværligt, blot giv din Takeover-partner et præg om hvad du gerne vil have dækket, specifikke hashtags du gerne vil have brugt og eventuelle målbare links, som du gerne vil bruge.

Foruden det kreative, så husk at få sat ord på lys, komposition, baggrundsstøj, samt hvornår du gerne så det hele leveret.


Er du ikke helt tryg ved at give "nøglerne" til din profil til en anden, så kan du jo også altid oprette en delt mappe via Google Drev eller Dropbox, hvor din Takeover-partner kan sende dig indholdet. Så kan du selv sørge for at tekst, hashtags og links er i orden.



6: Lav noget larm!

Når nu du har gjort dig alt forarbejdet, så er det også vigtigt at du promoverer din kommende Takeover, inden den rent faktisk løber af stablen.


Brug evt. nedtællingsklistermærket i Instagram Stories for at skabe ekstra hype og bed muligvis din Takeover-partner om at hjælpe med at promoverer Takeoveren på deres kanal(er).


Husk: at få din Takeover-partner til at lave en intro og afmelding på deres Takeover, så dem der har misset optakten til deres Takeover, forstår hvad der foregår.



7: Lav et Højdepunkt

Når din Takeover er afsluttet, er det vigtigt at du får det maksimale udbytte af al dit og din Takeover-partners arbejde.


Én af måderne at gøre det på, er ved at gemme dine stories som et Højdepunkt. På den måde kan nye besøgende altid finde indholdet, der blev lavet under din Takeover, nemt og bekvemt på din profil.


Med din Takeover gemt som højdepunkt, kan du altid lave nye stories, som leder til flere visninger - og det kan du gøre flere dage, uger eller måneder efter dit Takeover.



8: Mål din succes

Det lyder måske helt skørt, men vi ser desværre alt for mange, som ikke måler eller evaluerer på deres Takeovers, efter de er afsluttet. Det er en skam, fordi der er så meget brugbar viden gemt, i den data, som du kan få ud af dine stories.


Dine følgere fortæller dig hele tiden, hvad de gerne vil have mere af og hvordan du og dit brand kan få mere succes på platformen.


Man skal bare huske at lytte.

bottom of page