Sådan Holder Du En Succesfuld Kreativ Session


Som så mange andre ting, begynder alle kreative projekter med en grundlæggende idé. Det er dog straks en anden sag at tage den idé og udvikle den til et succesfuldt produkt, kampagne, eller hvad det ønskede output måtte være.


En Kreativ Session er en uundværlig måde at brainstorme nye idéer/løsninger på. En Kreativ Session er en gruppeaktivitet, hvor projektets stakeholders (det kunne være en kunde, kreative strateger, designere eller produktionsfolk), har et fælles mål om genererer idéer og løsninger, som kan indfri projektets overordnede mål.


Typisk, afholdes den Kreative Session i den indledende fase af et projekt. Men selvom det er en god måde at kick-starte et kreativt projekt på, så kan de også være en smule uoverskueligt at afholde en Kreativ Session, hvis ikke man har prøvet det før. Derfor har vi skrevet denne guide, så du er klædt ordentligt på til at holde din næste Kreative Session og så du og dit team, kan få jeres livs bedste idéer.


Lad os komme i gang!



Vær forberedt

For at få mest ud af dine Kreative Sessions, er det nødvendigt, at du forbereder dig og resten af deltagerne ordentligt. I dette afsnit vil du derfor få vores guide til, hvilke gode praksiser man kan gøre sig for at lægge i karkelovnen til en gardin omgang kreativ problemknusning.


Følg disse fire skridt, for at sikrer dig at din næste Kreative Session bliver en succes:


1. Invitationen

Inden du inviterer deltagerne til din Kreative Session, bør du først stille dig selv spørgsmålet: hvem ville kunne hjælpe med at løse denne kreative udfordring? I stedet for at gruppeinvitere de samme mennesker, kan det være en idé at skræddersy din gruppe efter opgaven. Nogle gange kan andre perspektiver, fra andre dele af din virksomhed, være svaret på at knække den kreative "nød".

Derudover, så er det god skik at invitere i god tid, samt at sætte en klar agenda for 1) baggrunden for sessionen, samt 2) hvad det ønskede output for mødet er.


2. Planlægningen

Kreative møder har en tendens til at "gå over tid". I sig selv er det jo ikke en dårlig ting, at de kreative safter flyder i stride strømme, men det kan dog gå hen og blive et problem af særligt to årsager: 1) for lange Kreative Sessions kan få kreativiteten til at stagnere, så vi råder til at man holder pauser, med jævne mellemrum, for at få det meste ud af sine sessioner - og 2) vi har alle forskellige dagsordner, så måske det er fint for nogle at gå over tid, men ikke er det for andre i gruppen.

Forsøg derfor, så vidt muligt, at holde jer til en struktur og nogle tidsrammer. På den måde sikrer du dig, at alle yder deres bedste og at du har noget at arbejde videre med, uanset om du føler, at der er brug for mere tid eller ej når din session er slut.


3. Forberedelsen

Sommetider kan det være brugbart at lave noget forberedende arbejde, forud for din Kreative Session. Jeg foretrækker eksempelvis at have et Kreativt Brief at starte ud fra. Hvis du gerne vil have inspiration til hvordan du strikker sådan et sammen, kan du med fordel læse vores artikel på emnet "Den komplette guide til Kreative Briefs".


4. Rummet

Det sidste skridt er af en mere lavpraktisk karaktér, men når man skal være kreativ, så har studier, gang på gang vist, at miljøet og rummet man befinder sig i, har en afgørende betydning.

Sørg derfor for, at rummet er klar før deltagerne ankommer. Det kan være alt fra at sørge for værktøjer som post-its, tuscher, rene whiteboards og andre remedier, til at lufte ud og hælde kaffe på kanden.



Skab det rette mindset

Det er ikke alle der anser sig selv som værende kreative, eller at have idéer, der er værd at dele. Her er det vigtigt at minde dit team om, at én af de største fordele ved en Kreativ Session, er diversiteten i at have flere mennesker involveret.


At tænke kreativt handler om, din evne til at kunne se forbindelser, hvor ingen andre kan. Det er også en evne, som alle kan lære, så længe de bliver givet de rigtige værktøjer og har den rette tankegang.

Alle, uanset hvilken rolle de besidder i din virksomhed, har forskellige og unikke tanker og talenter, som de kan bidrage med i en Kreativ Session.

At tænke kreativt handler om din evne til at kunne se forbindelser, hvor ingen andre kan. Det er også en evne, som alle kan lære, så længe de bliver givet de rigtige værktøjer og har den rette tankegang.


For at holde en succesfuld Kreativ Session, er det derfor afgørende, at du får alle deltagere i det rette mindset. Måden du gør det på, er ved at følge disse seks skridt:


1. Formulér det rette spørgsmål

Inden i går i gang med jeres Kreative Session, så er det afgørende, at du sørger for, at I leder efter idéer, som løser de udfordringer og opnår de mål, som er intentionen for projektet. Ønsker du inspiration til, hvordan du formulerer det rette spørgsmål, som kan opsummere din strategi i én enkel sætning, så vil jeg anbefale at du læser vores artikel "Hele din strategi, i én sætning? Brug Get/Who/To/By-metoden".


2. Fokusér på spørgsmålet

Kreative Sessions skal være livlige og uden for mange restriktioner. Dog skal i huske at holde jer inden for jeres spørgsmål, som er jeres opgaveformulering.

Så hvis der er nogle i gruppen, som er på vej ned af en vej, som ikke vil ende ved jeres ønskede destination, så mind dem venligt og respektfuldt om det overordnede spørgsmål.

Det er dog vigtigt at nævne, at somme tider kan en "dårlig" idé faktisk inspirere andre i gruppen til at se "den store idé". Hvilket fører os videre til næste punkt...


3. Hold et åbent sind

Formålet med en Kreativ Session er ikke at formulere perfekte idéer. På dette stadie i den kreative proces, er det afgørende, at du holder et åbent sind og skyder med alt hvad du har (inden for rammen af projektet).

Selv hvis du kun kan formulere en halv idé, kan det være at nogle andre i gruppen kan hjælpe med at færddiggøre den.


4. Vær positiv

Hånd-i-hånd med det åbne sind, kommer selvfølgelig den positive attitude. Alle bør føle sig godt tilpas til at bidrage i en Kreativ Session og ingen burde enerådigt dominere samtalen. Nogen gange kan man godt komme til at udnævne sig selv til "artilleri officer", hvor dit eneste formål er at skyde alting ned (til alle dem, som faktisk forstår sig på militærisk rang og titler - beklager - men jeg håber i forstår, hvor jeg vil hen alligevel). Make peace, not war?


5. Få en masse idéer

Når du holder en Kreativ Session, så bør målet altid være at genererer så mange idéer, som overhovedet muligt. Før i tiden, havde jeg selv en tendens til at ikke at ville dele mine idéer før jeg var sikker p,å at de var gode bud på en løsning. Jeg indså dog, at dét stadie først kommer efter den Kreative Session, når man har fået sig en masse idéer sammen. Først da, begynder den individuelle tankeproces og når idéen så er formuleret og besluttet - så begynder gruppearbejdet igen.


Bonus: Forsøg at visualisere jeres idéer, så vidt det er muligt. Vores tanker er ofte visuelle, så dét at få det ned på eksempelvis papir eller andet materiale, kan hjælpe dig gevaldigt med at formulere en idé og få resten af gruppen til at forstå den samtdigt.


6. Hold det afslappet

Vi har allesammen deadlines og andre krafter der hiver i os dagligt. Prøv dog at efterlad dét, samt mobiler, computere og andre ting, som kan forstyrre din tankeproces til en Kreativ Session, ved dit skrivebord.

Kreative Sessions bør være afslappede, energiske og sjove (men selvfølgelig ikke ufokuserede).



And just like that... så fik du vores guide til hvordan du holder en succesfuld Kreativ Session. Jeg håber i hvert fald at du fandt inspiration. For lad os være ærlige, ingen enkeltstående metode, er rigtig for alle - men vi håber, at vi har hjulpet dig videre til at finde den bedste metode for dig og dit team.


Kunne du tænke dig at dykke mere ned i verdenen af kreativitet og indhold, Så husk at give resten af vores blog et kig.