7 måder til organisk vækst på TikTok



Over 1.2 milliarder brugere logger hver måned ind på TikTok-appen. Populariteten har siden COVID-19 pandemien været enorm og TikTok er hurtigt blevet den bedste platform for brands til at bygge et organisk publikum.


I disse dage virker det til at alle, brands såvel som influenter, hopper med på vognen, så hvorfor ikke også dig? I denne artikel giver vi dig 7 måder til hvordan du kan vækste en følgerskare organisk på TikTok.


1. Tænk i trends

Der findes mange gode måder at bygge et publikum på TikTok. Én af de mest brugte er dog at følge populære trends. Som regelt, når en større profil laver en video, som går viralt, går det hen og bliver en trend. Den trend kan du hoppe på, med dit brand, og vokse sammen med succesen bag trenden.


Du kan spotte en trend, ved at tage et kig på hashtagget der er brugt. Det kunne f.eks. være #27videochallenge, hvor brugere lader TikTok synce 27 af deres videoer til et stykke musik og laver det til én samlet video.


Er du og dit brand repræsenteret i flere lande, så vær opmærksom på at trends popularitet kan varierer fra region til region.


2. Del noget så ofte du kan

Indhold og trends på TikTok ændrer sig dagligt på platformen, så det er afgørende at du deler så meget du kan, for at holde dig relevant.

Afhængigt af hvilken type indhold du skaber, anbefales det at du, ideelt set, poster 2-3 gange om dagen, for at skabe solid organisk vækst. Når det så er sagt, så kan vækst sagtens forekomme ved en lavere frekvens, men det er en vigtig pointe at understrege, for det bl.a. her TikTok adskiller sig fra mange andre platforme.


Har du lyst til at dykke længere ned i emnet, så kan du med fordel læse The Influener Markting Hubs analyse af over 100.000 stykker indhold på TikTok. De konkluderer bl.a. hvilke tidspunkter på dagen, som er bedst at poste på i forhold til engagement.


3. Konsekvent vinder over talent

Mange blive ofte forblænede af potentialet for at "gå viralt" på TikTok at de glemmer det fundamentale: vær konsekvent. Det lyder måske indlysende, men netop fordi formatet på TikTok afhænger så meget af din kreativitet, så kan det være uhyre svært at være konsekvent (og nytænkende) i dit indhold.

Så ønsker du at skabe indhold der genererer flere øjne og følgere til din kanal, så husk at afsæt en fornuftig mængde tid, til at skabe noget godt, kreativt indhold, som gør netop det.


Folk på TikTok vil kun følge dig, hvis de vurderer at du har noget at tilbyde dem. Prøv derfor at tænk dit indhold i serier og bliv ved med at teste, indtil du finder noget der resonerer hos din målgruppe.

Et godt råd hertil vil være at have fokus på at gøre de første 4-6 sekunder uhyre interessante og dernæst tænke over hvilket "pay-off" eller "cliffhanger" videoen skal lede til.


4. Sørg for at musikken spiller

En stor, og til tider undervurderet, del af TikToks algoritme består af brugernes mulighed for at bruge musik/lyde under deres videoer. Der findes endda små artister der har skabt en karrierer for dem selv, ved blot at slog igennem med deres musik på TikTok.


En af de artister er Masked Wolf, som har over 20 millioner videovisninger, hvor hans sang "Astronaut In The Ocean" er blevet brugt. Derudover, så har den også toppet Billboard Hot 100 listen i flere uger i streg.


Det kan altså positivt påvirke hvordan dit indhold klarer sig, hvis du bruger nogle af disse populære sange. Så længe du husker at en god sang ikke kan redde en "dårlig" video ;)


Du kan også skabe dine egne lyde og hvis det bliver "samlet op" af algoritmen og folk kan lide det, så er der en chance for at det vil gå viralt og skabe en masse opmærksomhed omkring dig og dine lyde.

TikTok er derfor ikke kun et godt sted vokse for kreatører og brands, det er også en solid platform for artister, som ønsker at få deres musik hørt.


5. Forstå "For You" og algoritmen

Startsiden, som du møder, når du åbner TikTok-appen, hedder "For You"-siden. Det er hér TikTok præsenterer dig for alle de videoer, som algoritmen vurdere ville være interessante for dig, baseret på hvad du tidligere har vist interesse for.

Så har du en video, som har potentiale for at gå viralt, vil TikToks algoritme med stor sandsynlighed dele den på andre brugeres "For You"-side. Sagt simpelt: det er her du gerne vil have at dine videoer bliver vist.


Algoritmen tager alle ovenstående punkter i betragtning (og flere til), når den vurdere, hvor ihærdigt den skal dele en video, så hvis du mestre dem alle, så har du gode chancer for at øge din organiske vækst på TikTok.


6. Gem dine gamle videoer

Hvis du bruger nok tid på TikTok, vil du se nogle af de mærkeligste og sjoveste videoer nogensinde. Det vil muligvis endda inspirerer dig til at spørge, kan jeg lave sådanne videoer?

Som vi nævnte i begyndelsen af dette indlæg, så skal du bestemt forsøge dig med populære trends, hashtag challenges, memes osv. og deltage i fællesskabet på TikTok.

Når det så er sagt, så kan vi alle, fra tid til anden, få en følelse af 'cringe', når vi ser vores gamle videoer og tænke "nej, nej, nej, den skal slettes!". Inden du gør det, så vil vi dog komme med en anbefaling om at du lader vær.

Det er blevet set utallige gange at ældre videoer, har vundet ny popularitet på platformen og dine gamle videoer er desuden, en oplagt mulighed for vise hvor langt du er kommet, siden du startede.


På TikTok handler det ikke om at være "picture perfect", som det måske føles på andre platforme, her får du point for at være autentisk og i øjenhøjde med dit publikum.


Så tænk en ekstra gang over det, inden du bare sletter dine gamle "pinlige" videoer (de kan forresten også gøres private, hvis de absolut skal skjules fra din profil).



7. Hent videoer uden vandmærke

Når du har skabt en TikTok video, lagt den ud på platformen, og gerne vil bruge den et andet sted (kunne være Instagram Reels eller YouTube Shorts), så skal du være opmærksom på vandmærket TikTok sætte på alle videoer downloadet fra appen.


Det ser kedeligt ud og du gider nødvendigvis ikke reklamerer for din TikTok alle steder (hvis du vil, så se bort fra denne del af indlægget).


En måde at komme uden om det på er ved at bruge tjenester som ssstiktok.io. Der findes et hav af muligheder, men vi har i hvert fald brugt denne uden problemer.


Så du har en idé om hvad vi taler om, så har vi sat to eksempler ind af den samme video. Én med vandmærke og en uden:


Med vandmærke:




Uden vandmærke:


Vurder selv, hvad der passer bedst til jer.



Og så nåede vi enden af dette indlæg! Hvis du fortsat ikke er overbevist omkring at hoppe ud i TikTok, så vil det måske hjælpe dig at vide at videoen vi har brugt i ovenstående eksempel, har en samlet afspilningstid på over 600 timer!


Organisk vækst på TikTok er opnåeligt for alle dem, som formår at mestre én eller flere af ovenstående råd. Hos Sunde Media både rådgiver, underviser og producerer vi efter selv nævnte principper og vi hjælper også gerne dig, i gang eller videre, på din TikTok-rejse.


Happy TikTok'ing!