7 måder til flere visninger på YouTube



Hver evig eneste dag bliver der konsumeret over 1 milliard timers video(!) på YouTube. Det er meget opmærksomhed, så hvis du ønsker dig at få en bid af kagen og skille dig ud blandt mængden, så har vi her samlet vores bedste råd til hvordan du gør netop det.

1. Få styr på det basale

Det virker måske banalt, men vi må kravle før vi kan gå og YouTube-udgaven af dét, er at sørger for at du kan tjekke alle de basale infobokse af. Det inkluderer bl.a. at du har styr på følgende:

  • En konsekvent visuel identitet (profilbillede, coverbillede etc.)

  • En udførlig og informativ "OM"-tekst

  • Opdaterede kontaktinformationer, så potentielle kunder eller samarbejdspartnere kan komme i kontakt med dig.

Når du har fået styr på det basale, så er du klar til at bevæge dig videre ned af listen.

2. Tal til din niché

Hvis målet er at maksimerer dit potentiale og styrke din markedsføringsstrategi på YouTube, er du nødt til at blive konkret omkring, hvad dine mål er - og hvilken type indhold, der skal hjælpe dig med at indfri dem.

Hvis du laver videoer til alle, så laver du videoer til ingen. Fokusér på din målgruppe, hvem er din målgruppe og hvad er dine unikke forudsætninger for at nå dem.

Complex er et kulturmedie, som formidler formidler inden for emnerne musik, sneakers, mode, sport og pop-kultur. Hvér kategori har sine egne formater.


Værd at overveje: har du lavet et persona for din målgruppe? Et persona kan hjælpe dig til at gøre dig de rette tanker omkring, hvem dit publikum er og hvad dit indhold kan gøre for dem.

3. Gør dit hjemmearbejde og forbedre din SEO

Vidste du at YouTube er verdens 2. største søgemaskine? Ja, det er også et socialt netværk, men størstedelen af YouTubes brugere, benytter platformen til at finde svar på alverdens spørgsmål. Derfor er det afgørende for dine videovisninger at du søgemaskine optimerer dine videoer. På den måde kan interesserede brugere lettere finde dem.

Med andre ord, når din ideelle seer søger indenfor dine nøgleord, vil du gerne have at dine videoer rangerer i toppen af YouTubes søgeresultater. Det kræver at du er klar over, hvad de leder efter (tutorials, underholdning, inspiration etc.).

[Billedeksempel på en søgning "Hvordan [...]"]

Hvis du rangerer øverst i søgeresultaterne, er det næppe nødvendigt at nævne, så er det en rigtig god måde at få eksponerert dine videoer til nye brugerer på.

Det er dog nemmere sagt end gjort... Så hvad kan du helt konkret gøre, for at forbedre din SEO på YouTube?

  • Find inspiration til dine næste videoer, baseret på hvad brugere i forvejen søger på (f.eks. ved at tage et kig på søgemønstre og hvilke nøgleord, der har mange søgeforespørgsler, men få videoer tilknyttet)

  • Tag de mest relevante nøgleord og brug dem i din metadata (f.eks. i videotitel, tags, beskrivelse, undertekster etc.)

Her skal du også huske på at YouTubes algoritme er ligeglad med om du har lavet en "god" video. Det hele falder på, hvad din målgruppe leder efter og hvad de gerne vil se. Når det så er sagt, så har folk en tendens til at have lyst til at se gode videoer.

4. Brug metadata til at blive anbefalet efter en endt video

Hvis dit mål r flere visninger på YouTube, så bør du tage ved lærer fra de mest populære kanaler/videoer i din niche.

Start med at se på dine konkurrenters mest populære videoer (gå til deres videoer og sortér efter 'Mest populære').

YouTube, ligesom som samtlige andre sociale medier, ønsker at holde dig på platformen så længe som overhovedet muligt (så du kan se så mange annoncer som muligt). Så algoritmen vil selvfølgelig forsøge at vise dig den ene interessante video efter den anden.


Her tager algoritmen følgende i betragtning:

  • Videoer der ofte er set af andre

  • Videoer, som brugeren tidligere har set

  • Emnerelaterede videoer (som kræver at du har styr på dine keywords!)

Det eneste punkt du rigtig kan styre, er det tredje.


Så når du skal vælge dine keywords, så prøv at tænk tilbage på den sssh'ende bibliotekar fra dit lokale bibliotek og spørg dig selv "hvordan ville hun akiverer denne her video, hvis det havde været en bog?". Hun ville formentlig starte med at se på videoens emne og dernæst generelle kategori. Dernæst ville en god bibliotekar tænke over, hvilke andre ord, som man kunne bruge til at søge efter indholdet af videoen.

Brug or lidt inspiration? Du kan faktisk se hvilke keywords der er blevet brugt, på hvilken som helst YouTube video (måske din konkurrents?). Alt hvad du skal gøre er at højreklikke på siden (hvis du bruger en Chrome browser) og vælge View Page Source, derefter kan du trykke CTRL+F og søge "keywords" indtil du finder listen.


Det skal dog siges at inden du bare går ud og kopierer en populær videos metadata og tillægger den din video, er det vigtigt at du tænker på dit publikum; de har ikke lyst til at se en video, om er identisk til dén de lige har set.

Så husk at spørg dig selv, hvordan din video kan uddybe et emne, besvare nye spørgsmål eller på anden måde skabe mere værdi for dit publikum.


Det bedste her er at prøve dig frem og hold øje med din analytics, for at se, hvad der fungerer for lige netop dig.



5. Øg dine visninger med unikke thumbnails

Når din målgruppe (og potentielle seere) går på opdagelse - og scroller igennem søgeresultater og anbefalinger på YouTube - så er thumbnails en afgørende faktor for, hvilken video de vælger at trykke på.


Thumbnails på YouTube kan være en dygtig grafikers værste marridt - blandede skrifttyper, skrigende farver og emojis - men lad os prøve at se lidt nærmere på, hvad en effektiv thumbnail bør indeholde:

  • En effektiv thumbnail beskriver klart og tydeligt, hvad videoen indeholder. Hvis thumbnailen misleder seeren til at klikke, men videoen ikke leverer, hvad der er lovet, hedder det click-bait. Algoritmen vil kunne se at videoen ikke får en lang visningstid og det vil den blive straffet for (så lad endelig vær med det).

  • En effektiv thumbnail skiller sig ud.

  • En effektiv thumbnail bør komplimenterer videoens titel.


At 'skille sig ud' er bestemt ingen nem sag. Det kan være så simpelt, som at bruge en iøjnefaldende farve, til at tease det øjeblik i din video, som dine seere ville være mest ivrige efter at se. Hvad der vil være den rigtige vej gå, i forhold til thumbnails, afhænger meget af hvilken type af videoer, som du har på din kanal.

Se eventuelt efter hvad dine konkurrenter gør og overvej, hvordan du kan skille dig ud fra dem, men samtidigt benytter af deres bedste virkemidler.

6. Brug afspilningslister

Afspilningslister på YouTube er én af de bedste måder at minimerer chancen for at dine seere klikker sig videre til andre kanalers videoer.



Det er effektivt fordi at det har nøjagtig den samme virkning, som når du ser Netflix; den ene video tager den anden. Det er nemt og bekvemt for seeren, for du har jo allerede gjort det 'hårde' arbejde og samlet alle dine videoer, der minder om dén, som de lige har set.


Det er formentlig også blevet klart igennem denne artikel at det ikke bare er nogen nem sag at få folk til at se dine videoer, så når du endelig har en, som har klikket sig ind på én af dine videoer og set den til ende - så er det mindste du kan gøre at hjælpe dem til at finde flere, ikke?



7. Skab trafik til dine videoer, ved at bruge kort og slut-skærme

Udover afspilningslister, så er kort og slut-skærme to stærke redskaber, som du kan bruge til at 'snige dig udenom' YouTubes algoritme.


Kort er klikbare områder, som kan poppe op i løbet af en video. De kommer i mange forskellige formater og kan bl.a. bruges til at sælge produkter, men i dette tilfælde, er vi interesseret i at øge vores visninger, så her bør du vælge kort, som linker til andre af dine videoer (eller endnu bedre, afspilningslister!).


Inde du går amok med at sætte kort til at poppe op overalt i din video, så husk på at det er lidt ligesom en lille reklame - seere bryder sig ikke om reklamer, medmindre at de løser et problem for dem - så sørg for at dine kort er relevante og bringer værdi eller underholdning, i dét øjeblik de poppe op.



Slut-skærme minder lidt om kort, i deres funktion, men som navnet indikerer bruges de unikt, som en call-to-action i slutningen af din video (de sidste 5-20 sek).

En god slut-skærm kan være et godt værktøj til at hjælpe dine seere videre til at se flere af dine videoer. De har jo trods alt set den første til ende, så chancen for at de kunne være interesseret i flere er derfor høj.


Slut-skærme er også gode til at minde dine seere om at abonnerer på din kanal eller besøge din hjemmeside, men hvis det er visninger, som du er ude efter, så er det en god idé at linke til dine andre videoer/afspilningslister.


HUSK: hvis du ønsker at bruge slut-skærme, skal du tilføje 5-20 sekunder ekstra i slutningen af din video,

Mange tak fordi du læste med så langt! Vi håber at du fandt denne artikel brugbar og føler dig klædt bedre på til at øge dine visninger på YouTube.


Har du prøvet ovenstående, men ønsker sparring på strategi eller indhold, så tøv ikke med at tage kontakt til os på hello@sundemedia.dk - så kan vi tage en uforpligtende snak om mulighederne.