6 punkter til en god SoMe-strategi

Tilfældige handlinger, giver tilfældige resultater. Få styr på din SoMe-strategi i dag!


Hvis du er, som mange andre virksomheder, så benytter du dig af sociale medier, uden nogen overordnet plan eller strategi. Du er ikke alene. Mange virksomheder tager den på gefühlen, når det kommer til at drive forretning på SoMe, men det ved vi allesammen godt aldrig er en god strategi. Selv hvis det rent faktisk gik godt, så ville de aldrig vide hvorfor og dermed ikke være i stand til at udnytte det til fulde. Det er som man siger, tilfældige handlinger, giver tilfældige resultater.


Ved at have en strategi for dine aktiviteter på SoMe, vil du:


  • være mere effektiv med den tid og de bestræbelser du lægger i det.

  • skabe markant bedre resultater i form af trafik, leads og salg (og vide hvorfor)

  • være i stand til at måle og handle på de resultater og derved styrke din markedsføring.


Er du en del af en mindre virksomhed eller bare en der ikke prioriterer SoMe nær så højt, som andre markedsføringsaktiviteter, kan det være svært at argumenterer for at bruge tid på at udarbejde en kompliceret SoMe-strategi. En udfordring vi også ser blandt vores egne kunder.

Der er dog gode nyheder; det behøver man heller ikke.


Den bedste strategi er oftest den, som er mest kort, præcis og til at forstå. For at skabe en god SoMe-strategi, bør man stille sig følgende spørgsmål:


  • Hvilke forretningsmål håber i at opnå med SoMe?

  • Hvem er jeres målgruppe og hvilke platforme benytter de sig af?

  • Hvordan måler i succes?

  • Hvor kommer jeres indhold fra?

  • Hvor meget tid kan i bruge på SoMe?

  • Hvad er det første win?


Kan du finde et svar på samtlige af disse spørgsmål, så er i allerede godt på vej til at sammenstrikket jeres egen SoMe-strategi. Ved at have styr på disse punkter, vil i have værktøjerne til at et community, som vil hjælpe jer med at indfri jeres mål.

For at give en bedre forståelse af, hvordan hvert enkelt punkt kunne være en del af en SoMe-strategi, vil jeg forsøge at pakke dem ud enkeltvis.

1. Hvilke forretningsmål håber i at opnå med SoMe?

Før du begiver dig ud i nogen som helst form for strategiplanlægning, skal i gøre op med jer selv, hvad i gerne vil have ud af SoMe.

SoMe bør anskues som enhver anden slags- eller markedsføringskanal. Før du begiver dig ud i noget som helst nyt, er man nødt til at gøre op, hvad man gerne vil have ud af det. Det er derfor en god idé at starte med tage et kig på de generelle mål for virksomheden og dernæst beslutte hvor og hvordan SoMe kan passe ind under disse.


Forretningsmål som SoMe kunne være behjælpelig med kunne være:


  • øge brand kendskab

  • bygge og styrke kundeloyalitet

  • tiltrække flere leads

  • bygge relationer til nye kunder

  • styrke kundeservice

  • øge salg/omsætning


Målsætninger er et afgørende sted at starte, når det kommer til jeres SoMe-strategi, da dette vil farve hele måden i tænker, handler og måler jeres SoMe.

2. Hvem er jeres målgruppe og hvilke platforme benytter de sig af?

I anden del af jeres strategi, bør i fokuserer på at forstå jeres ideelle målgruppe.


Start processen, ved at stille spørgsmål som disse:


  • Hvem er jeres ideelle målgruppe og hvordan hvilke interesser har de?

  • Hvilken beskæftigelse har de?

  • Hvilken tone of voice benytter de sig af?

  • Hvilke udfordringer har de?


Når du har fået identificeret hvilke mål du gerne vil opnår, samt hvem der er din ideelle målgruppe, er det tid til at undersøge de forskellige SoMe-platforme, for at finde ud af:


  • hvilke platforme bruger din ideelle målgruppe

  • hvilke målsætninger kan disse platforme hjælpe dig med at opnå

  • hvilke platforme vil bedst nå din ønskede målgruppe


Hvis en platform ikke bruges af din ønskede målgruppe og ikke kan hjælpe dig med at indfri dine forretningsmæssige mål, så bør du ikke investerer hverken tid eller penge i den. Dermed ikke sagt at man ikke kan benytte sig af en platform, som ikke nødvendigvis virker "ideel" og stadig få resultater. Jeg råder blot til at man søger at maksimerer sine bestræbelser.

3. Hvordan måler i succes?

Efter i har afgjort hvilke platforme der bedst egnet til at nå ud til jeres ideelle målgruppe, er det tid til at blive specifik omkring hvilke mål i gerne vil opnå.


Ønsker i eksempelvis at bruge LinkedIn, kunne man have følgende mål:


  • generer 4 nye leads per måned

  • udgiv mindst 1 dybdegående artikel per uge

  • etabler virksomheden som vidensekspert inden for dens respektive område


Når jeres mål er sat, skal i beslutte hvordan i evaluerer dem. Er målet eksempelvis at få 4 nye leads om måneden, er det jo blot at tælle dem. Det er dog ikke alle mål, som er lige lette at evaluerer på, såsom at etablerer sig som vidensekspert inden for et givent felt. I dét tilfælde kunne man se på hvilken engagement ens indhold fik (synes-godt-om, kommentarer, delinger etc.), samt hvor mange nye følgere/forbindelser man har fået på baggrund tankeledende indhold.

Det er altså muligt at både at måle kvantitative (leads, salg, kliks) og kvalitative mål (engagement, følgere, beskeder). Det handler blot om, hvordan i ønsker at måle jeres succes.

4. Hvor kommer jeres indhold fra?

Hvis SoMe er en investering, så er indholdet jeres aktier. Der er dog mange måder at bruge indhold på og det kan være en god idé at gøre op med jer selv hvor jeres skal komme fra. Indhold kan både skabes (enten selv eller via et indholdsbureau), kureres (andres indhold, som du viderdeler) eller en kombination af begge.


Indhold der er skabt til dine specifikke mål, er altid at foretrække. Det er dog også en investering af enten tid, ressourcer eller begge dele. Derfor kan kureret indhold både være en god og billig måde at komme i gang på.


Overvejer du at kaste dig ud i at dele andres indhold, så er der nogle ting du skal være opmærksom på:


  • Altid sørg for at have tilladelse til at dele. Alt er andet anses for værende dårlig skik og kan i værste tilfælde komme til at give dig problemer på længere sigt.

  • Tilføj dit eget perspektiv. Hvis du bare deler indhold, som andre har skabt, uden at tilføje dine egne tanker eller refleksioner, underminerer grundlaget for at følge dig frem for dem, hvis indhold du deler.

  • Giv en Call to Action. Hvis du deler indhold, som du gerne vil have at din målgruppe forholder sig til, så sørg for at du fortæller dem, hvad du gerne vil have dem til at gøre med det. En CTA kunne være så simpel som at bede følgere om at kommenterer eller dele dit indhold.


I dag har efterspørgslen på godt indhold aldrig været højere. Det understreger kun vigtigheden i at investere i relevant og originalt indhold, der er på linje med de forretningsmæssige mål.


Skulle i være interesserede i konsultation eller hjælp til jeres indhold, er vi hos Sunde Media erfarne i skabe indhold der giver afkast for vores kunder. Læs mere her om vores ydelser eller se vores cases.

5. Hvor meget tid kan i bruge på SoMe?

Alle virksomheder er forskellige. Der er ikke én model der passer alle, når det kommer til hvor ofte man bør poste indhold eller hvor meget tid man bør bruge på SoMe generelt. Det vigtigeste er dog heller ikke hvilken frekvens du udgiver indhold i, men snarere at du finder en frekvens du kan være konsekvent omkring.


Når du skal afgøre, hvor meget tid du skal bruge ugentligt eller dagligt på SoMe, bør du overveje hvor ambitiøse dine mål er. Hvis du har meget aggressive målsætninger, kræver det også en større investering af tid. Ligeledes skal du have in mente at det kan tage tid at bygge en kanal op. Stærke relationer er noget vi mennesker bygger over tid - ikke fra den ene dag til den anden - og det er netop dét vi ønsker at gøre med målgruppen på SoMe.


Der er dog værktøjer der kan hjælpe dig, både med at spare tid, men også med at være konsekvent i din kommunikation. Ét er de værktøjer er at planlægge sit indhold. Dette kan gøres på flere måder, nogen platforme tillader det uden brug af tredjepartsapplikationer, andre gør ikke. Eksempelvis, så tilbyder Facebook, Instagram og YouTube planlagte oplsag i platformen, hvorimod LinkedIn, Snapchat og TikTok ikke gør.

6. Hvad er det første win?

Når jeres strategi er sat, anbefaler vi at i udvælger jeres første win. Altså, en relativ simpel målsætning, som er overkommelig for jer at nå. Det er nemlig vigtigt at opnå nogle hurtige sejre i begyndelsen, for at skabe et momentum, som i kan bygge videre på.




Skal vi hjælpe dig med din strategi på sociale medier? Kontakt os her.





© 2020. All rights reserved.

Købmagergade 53, 1. sal

1150 København K

+45 27590158

hello@sundemedia.dk

  • LinkedIn
  • Facebook