50 måder til flere følgere på Instagram

Hvad end om du lige er startet din rejse på Instagram eller har været længe undervejs, så kan det være en udfordring at vækste antallet af dine følgere - også selvom at millioner af mennesker bruger appen hver eneste dag.

Men frygt ej! Med den rigtige tilgang, kan du vende kurven og begynde at udnytte dit fulde potentiale på Instagram. Derfor har vi, i denne artikel, samlet vores teams 50 bedste anbefalinger til at styrke din vækst på Instagram.

1. Brug Sunde Media (duh).

Sociale medier er på rekordtid blevet en afgørende del af ethvert marketings setup, men samtidigt er det også et komplekst landskab at betræde sig i, hvor tingene er i konstant udvikling. Derfor tilbyder Sunde Media og vores team af eksperter, både rådgivning og ydelser inden for strategi, produktion, distribution og community management.

Skriv til os få en gratis indholdsanalyse i dag og find ud af hvor i kan uppe jeres SoMe-game.


2. Følg andre brugere

Du kan ikke forvente at folk vil følge dig, hvis ikke du er villig til at følge andre. Gå til Explore-siden og find andre profiler, som har lignende interesser eller holdninger, som stemmer overens med dit brand. Tøv heller ikke med at følge nogle, som ikke har mange følgere. De værdsætter muligvis din 'anerkendelse'.

Der findes også en liste med 'Foreslåede brugere', som du finder ved at klikke på ikonet i øverste højre hjørne på din profil og vælger 'Find og inviter venner'.


3. Giv likes og kommentarer

Hold dig ikke tilbage med 'hjerterne'. Like alle de posts du har lyst til. Alle som fanger dit øje, matcher dine brandværdier eller generelt profiler, som måske ville synes godt om dit brand. Derudover, så bør du også efterlade en positiv kommentar på alle de posts du liker. Ja, alle sammen. Komplimentér deres fotografiske evner eller deres valg af emne.

Dette er noget du kan gøre på alle stadier af din rejse og det vil med garanti give folk en grund til at interagerer mere med dig og dit indhold.


4. Start samtaler

Hvis nogen efterlader en betænksom kommentar på dine posts, så bør du svarer dem og sørger for at lede samtalen videre (indtil den når sin naturlige ende). Instagram er trods alt en social platform, først og fremmest. Platformen lever af at forbinde mennesker og faciliterer meningsfulde samtaler. Så brug den til det.


5. Brug hashtags

Hashtags er en absolut nødvendighed på Instagram. Uden dem, var ingen i stand til at finde dit indhold, medmindre de kender dit brugernavn. Hashtags er måden man finder nyt indhold på og det er derfor vigtigt at have en god strategi for dem.

Tag eksempelvis et kig på de mest populære hashtags, som relaterer sig til dit brand. Overvej hvilke du ville kunne bidrage til på en relevant måde. Du kan bruge op til 30 hashtags per post, men overvej, hvorvidt det er nødvendigt, da du kun bør bruge de allermest relevante og sigende, for netop det du poster.


6. Start brand-hashtags

Hvis du har følgere nok, så har du muligheden for at starte et brandet hashtag ell. brand-hashtag. Det giver dine følgere en ny mulighed for at interagerer med dit brand og det giver dig muligheden til at lytte til dem.

Brand-hashtags kan også være brugbare i forbindelse med en kampagne.


7. Lav kreativt indhold i høj kvalitet

Hvis du kan skal læse ét punkt fra denne liste (udover nr. 1, selvfølgelig), så kunne du nok komme længst med denne alene. Godt kreativt indhold bør være dit primære fokus på Instagram. Det er nøglen til flere følgere. Hvis ikke du deler flot kreativt og relevant indhold, som enten underholder, informerer eller inspirerer din målgruppe, så gør du noget forkert.

Det er ikke nok - alene - at være social. Du er nødt til at bruge tid, penge og ressourcer for at lave godt kreativt indhold.


8. Udvikl en genkendelig stil

Æstetikken på din Instagram-profil bør reflekterer dit brands identitet. Reflekter over hvad du gerne vil formidle med dit indhold.

Er du et brand, som er tro mod sine kunder? Har dit brand en humoristisk og afslappet tone eller et professionelt og troværdigt udtryk? Er du et brand med (politiske) holdninger?

Alt ovenstående kan du kommunikerer via kompositionen og farverne i dit indhold. Det er dit førstehåndsindtryk med en potentiel ny følger. Sørg for at det afspejler dit brand korrekt.


9. Belys dine billeder/videoer

Hvis der er ét kameratip som vi ville ønske alle, som laver indhold til Instagram, vidste, så er det at have en ordentlig belysning. Selv et ældre kamera eller smartphone kan tage overraskende gode billeder/video, så længe at det er belyst korrekt.

Prøv, næste gang du laver indhold, at finde en god lys kilde og skab dit indhold nær den. Leg med det, indtil du finder den rigtige balance.


10. Brug ansigter så ofte, som muligt

Flere studier peger på at vi er mere draget af billeder med ansigter. Ren psykologisk. På Instagram ser man også at billeder med ansigter på, gennemsnitligt får 38% mere interaktion, i modsætning til dem uden.


11. Skriv relevante beskrivelser

Alt for mange undervurderer beskrivelsen til deres posts - lad vær med det. En god beskrivelse kan komplimenterer dit indhold og endda også øge dets relevans og interaktion.

I vores erfaring er de bedste beskrivelser dem, som enten giver en kontekst, underholder eller frembringer refleksion eller følelser.

Tænk over det, når du skriver din næste beskrivelse.


12. Stil spørgsmål til dine seere

Af deres natur, så er sociale platforme, som Instagram, er fyldt med mennesker, som gerne vil ses og høres. Én måde at imødekomme dette på, er ved at stille dem spørgsmål. Du kan bruge til at anerkende dine følgeres


13. Post med høj frekvens

Hvis ikke du er aktiv på din Instagram, så misser du en masse muligheder for at blive opdaget af din målgruppe. Vi plejer at sige, dit brand er relevant, hver eneste dag. Derfor bør du også poste min. poste 1 gang dagligt. Formentlig mere.

Brug tid på at finde den rette frekvens for din side.


14. Post på de rigtige tidspunkter

I samme omgang er det uhyre vigtigt at du løbende tester og finder de bedste tidspunkter for dig at poste på. Det varierer nemlig fra profil til profil, så brug dit analyseværktøj, hold øje med din engagement og bliv klogere på, hvordan din målgruppe er bedst modtagelige overfor dit indhold - og på hvilke dage.

Hint: det er ikke altid ideelt at poste dér hvor der er flest online.


15. Inkorporer dit brugernavn i printmaterialer

Denne her kommer måske som en overraskelse for nogen, og for andre er det second-nature, men - hvis du har printmaterialer, som flyers, skilte, roll-ups eller andet fysisk materiale - så sørg for at have din Instagram (og andre kanaler) stående derpå.

Det er der desværre mange der glemmer.


16. Brug en CTA (call-to-action)

Og når vi taler om noget, som mange glemmer, så falder en CTA i samme kategori. Virksomheder lever af salg. Markedsføringen (gennem Instagram) øger salget. Så husk når du laver kreativt indhold at lad din målgruppe vide, hvad det er, du gerne vil have dem til at gøre.

Skal de skrive sig op til dit nyhedsbrev, skal de downloade dit whitepaper eller skal de gå ind på din webshop og bruge en rabatkode.

Det virker måske overraskende at have dette punkt med, men alt for mange glemmer at spørge efter dét de gerne vil have.


17. Vær konsekvent

Mennesker elsker konsistens. Vi kan godt lide at vide, hvad vi får ud af at følge en profil, inden vi trykker på den magiske "følg"-knap. Tænk på de profiler, som du selv følger. Er de kontinuerligt aktive? Ville du følge dem, hvis de sjældent postede noget indhold?

Ved at have en Instagram-profil med en vedvarende kommunikation, skaber du ikke bare momentum for dine fremtidige posts, du skaber også identitet og troværdighed til dit brand.


18. Vær autentisk

At være autentisk er én af de mest anerkendte karaktertræk man kan have online (og offline). Det er jo heller ikke svært at se hvorfor; Instagram er fyldt med falske profiler, spam bots og andre bedragere. Nu om dage føleles ærlighed og oprigtighed som sjældenheder.

Så husk at være dig selv, selv som brand. Kommunikér dine værdier åbent og lyt samtidigt til andre. Vær sand mod dig selv (eller dit brand). Med andre ord: vær menneskelig.


19. Appellér til følelserne

Den stærkeste forbindelse du kan skabe til dine følgere er igennem følelser. Hvis du kan vække glæde, inspiration eller, i nogle tilfælde, tristhed, igennem dit indhold, så har du opnået noget ganske særligt. En følelsesmæssig forbindelse kan være en stærk salgsdriver. Hvad end om det er flere følgere eller mere omsætning, du er på udkig efter.


20. Fortæl historier

Storytelling er en indgroet ting i vores kultur. Vi fortæller historier for at videregive information, for at underholde vores publikum eller for at finde sammen med andre på et dybere følelsesmæssigt niveau.

Instagram har massere af muligheder for at fortælle historier. Du kan gøre det i ét enkelt billede, i en beskrivelse, i en serie af videoer, gennem stories eller noget helt femte.

Brug dem. Fortæl din historie.


21. Hold konkurrencer og giveaways

Hvem elsker ikke gratis ting?

Konkurrencer er en velkendt driver af trafik og følgere på Instagram. Den største udfordring er at holde på dem bagefter. Så næste gang du laver en konkurrence, så tænk over: hvad skal overtale mine nye følgere til at blive?

ploɥpuᴉ ʇʌᴉʇɐǝɹʞ ʇpoƃ :ɹɐʌS


22. Hold tidsbegrænsede promotions

Hvad er det næstbedste efter gratis ting? Gode rabatter, selvfølgelig.

Det at holde tidsbegrænsede promotions, kan være en stærk drivkraft af nye følgere. Du kan eksempelvis dele dine rabatter i din Instagram Story. På den måde giver det dine følgere et incitament til at følge med og holde skarpt øje med din aktivitet - og du belønner dem for det.


23. Geotag dine posts

Hvis din forretning har en fysisk tilstedeværelse, så er det afgørende at du bruger denne feature. Hvis ikke, men dine billeder er taget et bestemt sted ude i verden (altså, ikke i et studie), så kan du også drage nytte af den trafik, der kan komme via et geotag.

Som de siger i meme-land:



24. Tag alle relevante personer

Steder er ikke de eneste ting du kan tagge. Du kan også tagge andre profiler på Instagram. Dét kan du gøre, når det er relevant for dit indhold, f.eks. når du deler et billede af en influent til et event du har afholdt eller en video med én af dine ambassadører. Det hjælper dig med at dukke op i deres feed og forhåbentlig har de lyst til at dele det den anden vej.


25. Arbejd med influenter

Speaking of... influenter er efterhåneden blevet en essentiel del af enhver marketingsplan. Grunden til dette er bl.a. nogle af de ovenstående punkter; de er autentiske og folk kan relaterer til dem. De er ofte anskuet som meningsdannere inden for deres respektive felt og deres holdning til brands er derfor værdsat af deres følgere.

Find influenter, som kan spejle sig i dit brands værdier. De skinner igennem, hvis de oprigtigt synes godt om dine produkter (eller det modsatte). Lav en aftale, som gavner jer begge. Mange glemmer at tænke på, hvordan de kan skabe værdi for deres influenter.

Prøv også at lade vær med at kontrollér deres indhold. De skal have plads til at være deres autentiske selv. Dét er grunden til at deres publikum følger dem og respekterer deres holdninger.


26. Afhold en Takeover

Noget der også er sjovt at gøre med en influent er at afholde en Takeover. Her er det igen vigtigt at du finder én, som matcher godt med dit brand. Lykkeds du med det, så kan det tilgengæld være en god måde at skabe nyt indhold til din profil, samt tiltrække nye følgere.

Kunne du tænke dig at blive klogere på emnet, så kan du også læse vores artikel Sådan holder du en succesfuld Takeover


27. Udveksl shout-outs

Du har sikkert set hashtagget #s4s eller #shoutoutforshoutout, hvis du har scrollet længe nok rundt på Instagram. Betydningen er egentlig ret simpel, en profil skaber opmærksomhed omkring en anden profil - og vice versa. Der er ikke rigtige nogle tabere her, men der er klart bedre måder at gøre det på.

Et eksempel kunne være at dele en serie af stories med titelen "Profiler vi elsker". På den måde kan du anerkende andre profiler, kunne være influenter eller brands, som du gerne vil indgå et samarbejde med, og samtidigt give dem muligheden for at gøre det samme for dig.


28. Del brugergenreret indhold

Brugergenereret indhold er en super undervurderet måde til både at skaffe nyt og spændende indhold til din profil, men også i at anerkende dine følgere, give dem incitament til at bruge dine brand-hashtags og meget mere.

Bare husk at spørg brugeren om lov, inden du deler deres indhold. Det er bare god stil.


29. Skær ned på filtrene(!)

I de tidlige dage for Instagram, var filtre et fast inventar, når man skulle poste et billede på platformen. Mange medgiver at det var en afgørende faktor for deres kommercielle succes. Nu om dage, i takt med at vores kameraer er blevet bedre, er der dog færrere og færre der bruger dem. De har en tendens til at få dit indhold til at se 'manipuleret' ud, sammenlignet med helt naturligt farvede billeder og video. Så overvej om du også burde droppe dem.

Professionel farvelægning er dog ikke det samme.


30. Brug mere tid på redigering

Selv hvis du ikke bruger filtre, så kan det stadig være en god idé at bruge noget ekstra tid på at redigerer dine billeder eller video. Når alt kommer til alt, så vil du jo gerne have at dit indhold tager sig fra den bedst mulige side. Så har du brug for at justerer lys, kontrast eller beskæring, for at få dit indhold helt spitze så brug endelig tiden på den.


31. Tag dine seere med behind-the-scenes

Én af de største fordele ved at tage folk med "bagom" dit brand er at det menneskeliggøre det. Det viser din målgruppe er der sidder rigtige mennesker i den anden ende, som faktisk går op i at de for en god oplevelse med produktet.

BTS-materiale kan også bruges til at tease nye tiltag og skabe spænding omkring eksempelvis en produktlancering.


32. Krydsdel din Instagram på andre platforme

Er du allerede på andre platforme såsom Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter eller TikTok? Så husk løbende at gøre opmærksom på din Instagram profil og hvad man kan få ud af at følge med, på lige netop den kanal.


33. Planlæg alt

Fail to plan - plan to fail.

Vi er endnu ikke stødt på et tilfælde, hvor det ikke var en fordel at tilgå Instagram med en velformuleret strategi. Tilfældige handlinger, giver oftest tilfældige resultater.

Du kan nemt komme i gang med en strategi, ved at formulerer hvad du håber at opnå på Instagram. Start med de mindste og mest lavpraktiske mål. Det er dem, som du kan handle på, som det første. Udtænk en plan for hvordan du skal opnå dem, tænk også på en plan B, hvis ikke tingene går din vej. Derudover, så bør du planlægge dit indhold en uge, en måned eller længere ud i fremtiden. Det hjælper dig med at få et overblik over din kommunikation og det frigiver samtidigt tid, til at skabe nyt kreativt indhold.


34. Slå dig sammen med andre brands

Ikke alt er en konkurrence.

Nogen gange kan der komme nogle fede samarbejde ud af det, når to brand slår sig sammen. Det kan være for velgørenhed, promotions eller måske en unik måde jeres produkter komplimenterer hinanden, som giver noget ekstra, i ikke ville kunne gøre alene.

Vær kreativ og vær ikke bange for at række ud til andre brands, for at tale om samarbejdsmulighederne. Hvem ved? Måske i kan gavne af hinandens målgrupper.


35. Skjul uvelkomne taggede billeder

Har du været på Instagram længe nok, så har du sikkert oplevet at blive tagget på et billede, som ikke havde noget med dig at gøre. Hvis ikke du ønsker dit brand associeret med dét folk tagger dig i, så er det vigtigt at du fjerner tagget.

Du kan sågar gå i dine indstillinger og sætte det sådan op at du skal godkende alle billeder, som folk gerne vil tagge dig i. Så er du altid sikker på at de brand bliver vist fra sin bedste side.


36. Fjern upassende kommentarer

En anden ting, som kan skræmme potentielle følgere væk er kommentarsporet på dine posts. Der er ingen som har lyst til at være en del af et fjendtligt og toxic fællesskab (bortset fra trolls).

Måden du løser dette på er at fjerne alle stødende kommentarer/brugere. Ved at slå ned på dette, så vise du også dine følgere at den slags opførsel ikke tolereres og at de kan være sikre, når de befærder sig i dit univers.


37. Deltag i lokale events

Dette punkt er muligvis ikke relevant i skrivende stund, når land og rige er lukket ned pga af en kedelig pandemi - men intet desto mindre, så er det en vigtig point, når verdenen åbner op igen.

I disse 'digitale tider' har vi en tendens til at glemme værdien af events. Vælger du at være tilstede de rigtige steder, som er relevante for dit brand og din målgruppe, så kan de bidrage positivt til antallet af dine følgere.


38. Brug Stories

Instagram Stories har i de senere år for alvor fået etableret sig, som en selvstændig kommunikationskanal. Der er et hav af fede features, som giver dit brand og dine følgere spændende måder at interagerer med hinanden på.

Hvis ikke du har en strategi for hvordan du bedst udnytter Stories, så skal du tilbage til tegnebrættet.


39. Lav massere af videoindhold

Siden Instagram løftede sine videomuligheder (i 2019), fra max 15 sek. til 60, og den senere introduktion af Instagram Reels, har de virkelig etableret sig som en kortforms videoplatform.

Misforstå os ikke, billeder er stadig det foretrukne indhold på Instagram, men massere af brands har fundet måder at udvide deres univers med video - med nogle vilde resultater.

Red Bull er et fremragende eksempel.


40. Brug emojis

Studier peger på at tilføjelsen af emojis i dine beskrivelser ofte leder til en højere engagement. Se dem som små farverige mikro-udtryk for følelser, som kan styrke din tekstuelle formidling. De sparer dig ikke bare for plads, de kan også formidle komplekse følelser eller fænomener, som kan være svære at beskrive med ord.


41. Optimér din profil

Alle aspekter af din Instagram bør stå sit skarpeste. Altid.

Det gælder også dit profilbillede, navn, biografi/beskrivelse. Sikr dig at alt ser godt ud, er let at afkode og repræsenterer dit brand bedst muligt.


42. Sikr dig at din profil er offentlig

Det er opstået en uvished omkring, hvorvidt man skal have en offentlig eller privat profil. Det er i vores verden helt skørt, men blot for at forklare denne 'tendens', så er der nogen der har spekuleret i at sætte deres profil op, som en privat (lukket) profil. På den måde fungerer det lidt som en eksklusiv natklub, hvor det kun er de heldige få, der bliver "lukket ind".

Det er ikke en god idé. Hvis din profil er privat, så er der ingen der bliver eksponeret for dit indhold.


43. Investér i annoncering

Facebook og Instagram kommer med et hav af annonceringsmuligheder, som man bestemt bør forholde sig til, som en del af ens tilstedeværelse på platformen. Med den rette kombination af betalt og organisk indhold, kan man opnå nogle vilde vækstresultater, som ikke ellers ville være mulige, havde man kun benyttet sig af den ene.


44. Brug din data

Instagram kommer med et analyseværktøj, som kan gøre dig klogere på dit indhold og din målgruppe. Det skal du udnytte.


45. Lad vær med at være en 'sælger'

Folk bruger Instagram til underholdning, information, inspiration og social interaktion. De gider ikke hører om at du for tredje uge i træk har 10% på alle ordre. Hvis du kommunikerer for mange 'taktiske' budskaber, vil brugerne tage afstand til dit brand, fordi det forstyrre og skaber støj i deres feed - i stedet for at tilføje værdi til det.

Og nej, "fri fragt på ordre over 500kr" er ikke en værdi.


46. Hold øje med trends

Hold styr på de seneste trends og stilistiske udtryk. Benyt dig af dem, når de passer med dit brand, så du holder dit indhold friskt og relevant.


47. Hold øje med konkurrenterne

Lad vær med at vende det blinde øje til dine konkurrenter. Hvad gør de for at få flere følgere? Hvilke fejl har de? Hvilke sejrer har du? At vide disse ting, kan hjælpe dig med at udforme den rette strategi for dit brand på Instagram.


48. Brug Reels

Reels har Instagram seneste tilføjelse. En kopi af TikTok (lad os nu bare være ærlige), men algoritme bagved er ikke den samme, som på resten af Instagram. Formatet er særligt skabt for brands/kreatører, som endnu ikke er blevet opdaget for deres kreativitet.

Tag tiden til at sætte dig ind i formatet og hvordan dit brand ville kunne udnytte det. Potentialet er stort lige nu.


49. Kurater dit feed

Aldrig glem 'the bigger picture'. Tænk over hvordan dine enkelte stykker indhold, vil fungerer i sammenspil med de andre. Din Instagram side er på mange måder førstehåndsindtrykket en bruger får til dit brand, så det er vigtigt at også det, viser sig fra sin bedste side.

Et trick vi elsker at dele, specifikt til video indhold, er; i aller første frame af din video, kan du lægge et redigeret billede, på den måde har du nu et coverbillede til din video, som passer perfekt til dit feed, uden at det er noget man vil se/lægge mærke til, når man ser videoen.

Her er et eksempel fra vores eget arbejde med podcasten Her Går Det Godt (se eksempel)


50. Find en niche og vind den

Nogle brands prøver at være alt for mange ting på én gang. De prøver at være noget for alle, skyder med spredehagl, men ender med at være noget for ingen.

Vær ikke bange for at være specifik. Målgruppen er givetvis mindre, men entusiasmen (og dermed interaktionen) vil også være meget højere.


Og det var det! Vi håber at du fandt vores råd brugbare. Vejen til flere følgere på Instagram er simpel (i sær nu, når du har denne artikel!), men det kræver hårdt arbejde. Hvis du står og mangler rådgivning eller hjælp til at nå derhen, så husk at vi ikke er mere end en e-mail væk :)


© 2020. All rights reserved.

Købmagergade 53, 1. sal

1150 København K

+45 27590158

hello@sundemedia.dk

  • LinkedIn
  • Facebook